29.09.2013

Chleb 3 zboża z czarnuszką na zakwasie żytnim

Składniki:
zaczyn:
  • 60 g zakwasu żytniego
  • 30 g mąki pszennej razowej
  • 30 g mąki pszennej żytniej
  • 15 g mąki orkiszowej
  • 100 g wody
ciasto:
  • 275 g wody
  • 200 g mąki pszennej razowej
  • 200 g mąki pszennej żytniej
  • 100 g mąki orkiszowej
  • 4 łyżeczki czarnuszki
  • 1,5 łyżeczki soli

Dzień przed pieczeniem:
Składniki zaczynu wymieszaj w misce. Odstaw na 12-16 godzin w ciepłe miejsce.

W dniu pieczenia:
Do miski z zaczynem dodaj resztę składników. Zagniataj kilka minut do momentu uzyskania gładkiego ciasta.
Ciasto przełóż do miski. Przykryj i odstaw w ciepłe miejsce do wyrośnięcia. Po ok. 2-3 godzinach ciasto powinno dwukrotnie urosnąć. Wtedy uformuj bochenek i odstaw do wyrośnięcia na ok. 1,5 godziny.
Chleby powinny wyrastać w koszyczkach, ale ja nadal go nie mam więc ułożyłam go na ... desce.
W tym czasie piekarnik z blachą w środku rozgrzałam do temp. 230 st. C ( grzanie góra-dół ).
Później na blasze ułożyłam pergamin.
Wyrośnięty bochenek przełożyłam na rozgrzaną blachę.
Piecz w 230 st. C przez 10 minut, a następnie zmniejsz temp. do 200 st. C i na dno pieca włóż szybko ( żeby piec zbytni nie ostygł ) blachę z wodą. Piecz kolejne 35 min.
Zostaw bochenek do ostygnięcia tak, aby miał przewiew np. na kratce.

Przepis z bloga "Życie smakiem się toczy".

Brak komentarzy: