1.09.2013

Chleb na zakwasie i drożdżach


Składniki:
zaczyn:
  • 60 g zakwasu żytniego
  • 80 g mąki typ 480
  • 85 g wody
ciasto właściwie:
  • cały zaczyn
  • 30 g mąki żytniej
  • 50 g mąki pszennej pełnoziarnistej
  • 400 g mąki pszennej ( typ 480 )
  • 5 g świeżych drożdży
  • 270 ml wody
  • 2 łyżeczki soli
Wszystkie składniki na zaczyn połącz razem. Przykryj i odstaw na 3 godziny, a następnie przełóż do lodówki na noc. Wyjmij z lodówki na godzinę przed użyciem.
Zaczyn połącz ze składnikami ciasta właściwego. Drożdże po prostu pokrusz z mąką.
Wyrabiaj przez około 10 -15 minut ręcznie, aż ciasto zrobi się sprężyste i elastyczne.

Następnie przykryj i odstaw na 90 minut do wyrośnięcia. W tym czasie powinno się wykonać dwukrotnie tzw. składanie ciasta, ale ze względu na późną porę - 2ga w nocy - z tego etapu musiałam zrezygnować.

Z ciasta uformowałam okrągły bochenek i umieściłam w oprószonej mąką tortownicy, choć lepiej by był to koszyk do pieczenia. Ciasto odstawiłam pod przykryciem do wyrośnięcia do rana.
Piekarnik nagrzej do 240 stopni i włóż do środka blachę z wodą. Wstaw nad blaszkę tortownicę / koszyk z chlebkiem. Piecz 20 minut. Następnie ujmij gaz do 200 stopni i piecz kolejne 20 minut. Sprawdź ciasto patyczkiem czy nie jest klejące. Zostawiłam chleb w wyłączonym piecu na kolejne 10 minut.
Wyjmij bochenek na kratkę, żeby odpoczął po pieczeniu.
Moja tortownica jest niestety za duża, więc ciasto jest niskie ale najważniejsze, że dobrze smakuje.

Przepis znaleziony tutaj mojeekspresjekulinarne.blox.pl

Brak komentarzy: