15.10.2013

CZECHY - Nudle ve smetaně




Podaję sposób w jaki wykonałam przepis. Tłumaczenie nie jest dosłowne, ponieważ opis - jak to ze starym stylem bywa - jest lekko zakręcony. Ponadto nie ma żadnych szczegółów typu temperatura i czas. Nie ma też proporcji wszystkich składników - wpisałam je wg ilości, których sama użyłam.
Na podstawie samego przekładu nadal nie wiedziałam co zrobić. Musiałam go przerobić na styl dzisiejszy. Ponadto wykonanie makaronu jest tak oczywiste w tamtych czasach, że starczy nam przecież informacja, że potrzebny jest makaron z 3 jajek.
Dopiero dalsze poszukiwania pozwoliły mi znaleźć przepis na dziwny makaron z kaszą manną.
Dlaczego wybrałam ten przepis? Bo jest tradycyjny. Wiem jestem mało oryginalna. Uparłam się na tradycję. Ale nie chciałam robić łazanek bo są i na Słowacji i w Polsce. Nie ma wątpliwości, że jest czeski bo wtedy jeszcze włoski makaron nie oblegał stołów. I jest oryginalny.


Składniki:
makaron:
  • 3 jajka
  • 200 g mąki 
  • 100 g kaszy manny

Wszystkie składniki wymieszaj na gładkie ciasto. Odstaw na 45 minut. Wtedy albo z użyciem maszynki ( ale kiedyś chyba nie było maszynki, a ja jej nie mam ) lub z pomocą wałka przygotuj cienki placek i go pokrój ( użyłam radełka ) w całkowicie dowolny sposób na wstążki, nitki... Makaron lekko podsusz.
Zagotuj mocno osoloną wodę, wrzuć makaron i mieszając całość zagotuj. Gotuj do miękkości - nic nie ma na temat al dente. Gotuj, aż uznasz że jest dobry. Mój gotował się 20 minut - może dlatego, że był trochę za gruby, ale to mój pierwszy w życiu makaron i poza tym szczegółem jego wykonanie jest banalne.

zapiekanka:

  • 2/3 porcji makaronu
  • skórka z 1 cytryny
  • 5 jajek podzielonych na białka i żółtka
  • masło do smarowania formy
  • 7,12 g cukru pudru ( wg staroczeskiej miary ) - dla ułatwienia 1,5 łyżeczki
  • śmietana - nie ma podanej ilości - dałam 6 łyżek

smażony makaron:
  • 1/3 porcji makaronu
  • 3 łyżeczki cynamonu
  • 3 łyżeczki cukru
  • 3 łyżki masła

Z 3 jajek przygotuj drobny makaron.
Makaron wymieszaj ze śmietaną i go zagotuj, następnie ostudź i wymieszaj w misce 5 żółtkami, do tego dodaj cukier puder, drobno startą lub posiekaną skórkę cytrynową. Wszystko dobrze wymieszaj. Na koniec wmieszaj pianę z białek.
Nasmaruj naczynie masłem, włóż do niego masę i troszkę upiecz w piekarniku nagrzanym do 200 stopni przez 10 minut.

W między czasie na rozpuszczonym maśle podsmaż makaron. Posyp go obficie cynamonem i cukrem.
Na środek miski ( talerza ) wyłóż zapiekany makaron a wokół z makaronu pieczonego stwórz wieniec.


Makaron rządzi zdrowo – podróż przez Europę!
zapiekany makaron
A oto oryginalny czeski przepis znaleziony tutaj:
" Udělej ze třech vajec drobné nudle; ze dvou vajec jich zavař do smetany, nech je hezky vyvařit, pak trochu vychladnout; potom je dej na mísu, vraz do nich 5 žloutků, dej k tomu 4 loty tlučeného cukru, kůru zjednoho citronu, buď na cukru ostrouhanou aneb drobnince rozkrájenou, všecko dobře promíchej, a konečně do toho vmíchej sníh z těch pěti bílků; pak vymaž máslem jinou mísu dej to do ní a nech to v troubě trochu upect. Mezitím usmaž v rozpáleném másle ty ostatní nudle, posyp je hodně cukrem a skořicí, udělej z nich pěkný věnec okolo mísy s těmi pečenými nudlemi a dej to na stůl. Také se mohou nudle jenom do smetany zavařit, osladit a beze všech vajec nechat v troubě vysmahnout, pak těmi smaženými nudlemi okrášlit a dát na stůl."

Magdalena Dobromila Rettigová - autorka České kuchařky, vydané 1826.
Porcja dla 2 osób.

1 komentarz:

Julia pisze...

ale fajnie to wygląda ;)