15.10.2013

POLSKA - Wigilijne kluski z makiem

Składniki na 6 porcji:
  • 400 g makaronu, łazanki, kokardki
  • 400 g masy makowej z bakaliami
  • 50 g masła
  • bakalie do dekoracji
  • skórka pomarańczowa kandyzowana, do dekoracji

Makaron ugotuj al dente, w dużej ilości osolonego wrzątku. Ugotowany makaron wymieszaj z roztopionym masłem i masą makową, przed podaniem można udekorować bakaliami.

Masa makowa:
  • 200 g suchego maku
  • 3/4 szklanki mleka
  • 3/4 szklanki wody
  • 35 g masła
  • 1/3 szklanki miodu naturalnego
  • 200 g bakalii ( orzechy, migdały, rodzynki, śliwki suszone, morele suszone )
  • 35 g skórki pomarańczowej
  • likier Amaretto
  • sok i skórka z 1/3 cytryny

Mak przepłucz w zimnej wodzie, zalej mlekiem i wodą i gotuj na maleńkim ogniu 40 minut. Po odsączeniu i ostudzeniu zmiel dwukrotnie w maszynce do mięsa z sitkiem o najmniejszych oczkach.
Podgrzej razem miód z masłem aż uzyskają płynną konsystencję. Orzechy i obrane ze skórek migdały upraż na suchej patelni i posiekaj. Rodzynki namocz w gorącej wodzie. Suszone śliwki i morele pokrój drobno.
Bakalie wymieszaj z masłem i miodem i dodaj do maku, wymieszaj. Wrzuć likier, sok, skórkę z cytryny, skórkę pomarańczową. 

Makaron
składniki:
  • 1 szklanka mąki
  • 1 jajko
  • woda - ja użyłam 1 łyżkę
  • szczypta soli
Makaron wykonaj tak jak zwykle... Wymieszaj wszystkie składniki na gładką masę. Po odstawieniu na pół godziny do lodówki z cienko rozwałkowanego placka wycinaj kwadraciki.

Przepis na Kluski z makiem z bloga Słodka pasja blox.pl
Przepis na makaron z fotobloga Kotlet.tv
Niestety to nie moja potrawa wigilijna. Niestety bo jest naprawdę pyszna.

Co może być bardziej tradycyjnego niż Boże Narodzenie? Wybrałam tą potrawę bo nie ma jej w innych krajach, czyli podobnie jak inne przepisy.
Makaron rządzi zdrowo – podróż przez Europę!

Brak komentarzy: