20.11.2013

Chleb na jogurcie


Składniki:
Zaczyn
  • 150 g wody o temperaturze pokojowej
  • 100 g zakwasu żytniego
  • 100 g gęstego jogurtu naturalnego
  • 150 g mąki żytniej typ 1850
  • 50 g mąki pszennej
Ciasto właściwe
  • cały zaczyn
  • 190 g wody
  • 120 g jogurtu naturalnego
  • 12 g soli
  • 10 g świeżych drożdży lub 5 g suchych
  • 250 g mąki pszennej pełnoziarnistej
  • 200 g mąki żytniej białej
  • 70 g siemienia

Składniki na zaczyn wymieszaj w misce łyżką.
Miskę przykryj folią i odstaw w ciepłe miejsce na 12 godzin.
Połącz składniki na ciasto właściwe, zaczynając od wody wymieszanej z jogurtem i drożdżami, następnie dodaj mąkę, sól i siemię lniane.
Ciasto wymieszaj do połączenia składników, miskę przykryj folią i odstaw do wyrośnięcia na przynajmniej 2 godziny ( moje stało 12 godzin ).
Ciasto przed przełożeniem do formy ponownie wymieszaj, przełóż do naczynia do wyrastania. Ja użyłam po raz pierwszy koszyka ( był nowy więc pierw porządnie go wymyłam, wysuszyłam, potem obficie nasmarowałam olejem i oprószyłam pełnoziarnistą mąką pszenną ). Masę po włożeniu do koszyka wyrównałam, ale chyba troszkę za słabo bo spód chleba nie jest idealnie równy.
W międzyczasie blachę nasmarowałam olejem i oprószyłam mąką.
Nagrzej piekarnik do 200 stopni. Na dno włożyłam drugą blachę ( z wodą ), żeby mieć parę do nawilżenia chleba.
Z koszyka ciasto przełożyłam ( jak babkę z piasku ) na nagrzaną blachę.
Piecz 60 minut, bez termoobiegu.
Po upieczeniu wyjmij chleb i ostudź na kratce.

Eksperyment z koszykiem mam już za sobą, teraz muszę zacząć chleby nacinać bo jak widać na zdjęciu ten bochenek popękał w niekontrolowany sposób.

Przepis z bloga "Sprawdzona Kuchnia", ciut zmieniony.

Brak komentarzy: