9.11.2013

Grecki chleb na zakwasie - Pan de Horiadaki

Składniki:
Zaczyn - 130 g:
  • 20 g zakwasu żytniego
  • 70g mąki pszennej
  • 40g wody
Ciasto:
  • 130 g zaczynu
  • 440 g mąki pszennej
  • 300 g wody
  • 10 g soli
  • 15 g cukru
  • 1 łyżka oliwy

Składniki zaczynu wymieszaj i odstaw na 8-12 godzin - w temperaturze pokojowej.
Wodę wymieszaj z mąką i pozostaw na 20 minut. Po tym czasie dodaj do masy zaczyn.
Wyrabiaj kilka minut, aż ciasto będzie gładkie i lśniące. Wtedy domieszaj powoli cukier, sól i oliwę. Ponownie wyrabiaj kilka minut.
Wg oryginalnego przepisu powinno się użyć miksera. Ja mieszałam ciasto ręcznie.
Ciasto połóż do miski wysmarowanej olejem i obróć, żeby i wierzch i spód powlekły się tłuszczem. Odstaw do wyrośnięcia na około 3 godziny. W tym czasie 2 razy co godzinę krótko zagniatałam ciasto na obsypanym mąką blacie - rozciągałam a potem składałam brzegi do wewnątrz - proces ułatwia potem krojenie chleba. I jeszcze godzina w misce i można formować okrągły bochenek.
Włóż go do nasmarowanej oliwą formy tortowej gładką stroną do góry. Przykryj szczelnie i odstaw na ostatnie 5 godzin.
Piekarnik nagrzej do 200° C. Wierzch bochenka posmaruj olejem. Piecz 40 minut.

Przepis z bloga - moja domowa piekarnia.

Najlepszy chleb jaki do tej pory zrobiłam - wilgotny i lekko tłusty.

Brak komentarzy: